Bygg dig en bro, väv dom av drömmar, vakna upp vid regnbågens slut

Dags att sparka liv i den här bloggen kanske?
 
Jag skulle ljuga jävligt grovt om jag skyllde på att inget intressant hänt i mitt liv, och att jag inte skrivit pga det. Den enkla sanningen är att min G-knapp på tangentbordet har pajjat och gör att det inte går att skriva. Nä, inte det heller, även om det är sjukt irriterande. Det är faktiskt så att livet som (ny)opererad är enformigt och deppigt. Det blir lite för deprimerande och gnälliga texter när jag är arg = tråkigt att läsa.
 
Knä-historien har fortsatt sen jag skrev senast. Efter att ha fortsatt blivit nekad magnetröntgen på huddinge sjukhus (eftersom man tydligen inte röntgar sådana här skador hos dem...) så tog jag kontakt med den privata försäkringsläkaren som hjälpte mig efter att jag gjorde illa knäet första gången i Bad Gastein 2012. Han skrattade när jag sa att jag inte fick någon röntgen, eftersom han bara genom att känna på benet visste att något var av. Så det blidde magnetröntgen och beskedet att korsbandet var helt av... Vilket resulterade i operation 8 oktober. 
 
Så just nu går mitt liv ut på att plugga, försöka åka kommunalt utan att bli omkullknuffad i rusningstrafik, rehaba i mängder både själv och hos sjukgymnast. Framförallt saknar jag normal träning, något som jag inte gjort sedan i juli. Det blir styrketräning för överkropp och rehab, that's it. Saknar konditionsträningen.
 
Förövrigt tentapluggade jag på morfin, och det var ju synd att morfin inte är något man blir kreativ av. Min hjärna har fan aldrig varit så seg. Å andra sidan har jag nog aldrig varit så rolig eftersom alla filter, what so ever, var helt borta =)
 
Svullet och asfult knä! 3 hål och ett snitt.
 
Det som är läskigt är att det inte finns någon finmotorik, explosivitet eller uthållighet. Kränger tunnelbanan så fattar inte knäet hur det ska parera rörelsen, och viker sig istället. Praktiskt i rusningstrafik! Det nya korsbandet vet liksom inte hur det ska fungera som korsband, eftersom det är senor från baksida lår som sitter där... Jag har fått lära mig att man har receptorer på korsbanden som talar om för hjärnan vart i rummet det befinner sig, och det är därför man har så dålig balans och inte riktigt vet vart man har benet någonstans. (Tro mig, det ser ganska kul ut när man lär sig att gå igen eftersom man inte har någon som helst aning om hur mkt man böjer knäet...)
 
Nä, men det blir bättre. Jag ligger före i rehaben, men det är fortfarande fasta punkter som man måste vänta in för att få fortsätta framåt. T.ex. får man inte påbörja större delen av rehaben förrän det gått 3 månader, för det är så lång tid det tar för skruvarna som är inborrade i benet att sätta sig, och för baksida lår att läka. 
 
Jag blir iaf helt galen av att inte kunna röra mig som jag vill, och att vardagen är helt upp-och-nedvänd. Den 7 december ska jag iaf jobba första passet, lite skönt att komma tillbaka. Ska bli najs att ha lite inkomst igen, för just nu är det faktiskt inge kul på den fronten. 
 
RSS 2.0