Orolig för kunskapsnivån

Jag blev orolig för Sveriges befolkning igår vad gäller kunskap.
 
Var ju och gjorde en labb i biologi igår borta i Karlberg. Den var simpel. Den gick ut på att vi skulle titta på en lökcell, en bladcell och en munslemhinnecell och frågan var: Vilken skillnad finns mellan lökcellen och bladcellen? Vilka organeller kan du se i munslemhinnecellen?
 
Läraren frågade  om någon hade en idé om vad svaren skulle vara *knäpptyst*. Jag blev så jäkla förvånad, så till slut svarade jag (observera att jag aldrig räcker upp handen eller pratar) och sa "Lökcellen har inga kloroplaster, det har bladcellen eftersom de får sin energi genom fotosyntesen". Tillföljd tittar alla på mig, och en tjej säger "hur visste du det?"
 
Alltså, här snackar vi människor som gått grundskolan (Där fotosyntesen är pretty much en big deal!?) och som läst biologi A/1 efterom det här är en fortsättningskurs! Hur kan man ha missat cellen uppbyggnad och fotosyntesen. Jag förstår inte? Om inte borde man ändå känna igen ordet "fotosyntes"? Eller har jag fel? Fotosyntes är liksom en förutsättning för att vi ska kunna leva.
 
Iaf, jag fick gräva i min mun med en tandpetare och rulla på en glasplatta med methylblått och NaCl-lösning, och vips så kunde vi kolla på min celler i mikroskopet!
RSS 2.0