tvära kast

Jösses, just sayin'.

För några dagar sedan hittade jag min "drömutbildning", eller det var första gången på flera år som jag kände "DET HÄR vill jag plugga, typ nu?!". Självklart krävde den både biologi och fysik B, vilket jag inte har läst...
Komvux nästa!

Jag började söka runt och blev mer och mer förvirrad av alla kurser, allt är ju blandat, gamla och nya, och jag hittade inget om vilken kurs som motsvarade vad. Jag var helt säker på att om man läst enligt gamla systemet (dvs. G, VG och MVG, samt bokstavs namn på kurser) så skulle man även läsa det vid komvux med, jag hade väldigt fel.  Detta blev morgonens samtalslista:

Infokomp samtal 1: Jag fick reda på att jag skulle läsa de nya kurserna jag med, men hon kunde inte svara på vilken kurs som motsvarade Fysik B eftersom det finns typ asmånga olika kurser i fysik nu...
Komvux samtal 1: Vet inte heller vilka kurser som motsvarar fysik B, blir hänvisad till min infokomp igen?
Infokomp samtal 2: Annan tjej som svarar och som säger att det "antagligen är fysik 1a2 och fysik 2 som gäller", jag vill inte ha ett "antagligen", jag vill ha "det är", det fick jag dock inte. Passade på att fråga hur distanskurserna fungerar, och fick lite info, blev inte klokare av den tyvärr. Blir istället hänvisad till min hemkommun och Stockholm universitets SYV för frågan angående kurserna.
SU samtal 1: Inget svar
Mejlar gamla SYV på Östra för att kolla om hon vet vad som gäller.
Huddinge kommuns komvux: SCORE. Pratade med, vad det lät som, en tant som förklarade för mig att de inte erbjuder fysik och biologi som klassrumskurser eftersom det inte är några som söker det (förutom jag då). Problemet är ju att jag inte vill läsa just FYSIK och BIOLOGI själv, fatta svårt, så hon checkade mina betyg på hennes datorn, fattade att jag inte nöjde mig med låga betyg, och sa att jag skulle söka mig in till Stockholm istället. Dock var jag tvungen att skriva ut typ 14 blanketter och hela min skolhistoria så de kan testa om jag ska få läsa i en annan kommun... Dessutom är sista ansökningsdagen IDAG. Jaja, jag fick in den i tid, på håret kan man säga.

Sagt och gjort, med utskrivna, påskrivna och kopierade blanketter sprang jag till komvux i huddinge och lämnade allt.

Kan inte alla bara hålla alla tummar och tår för att jag får läsa fysik och biologi nu i höst...? Då kommer jag spendera 10 veckor på Södermalm och Jensen vuxengymnasium.
RSS 2.0