När man inte känner sig trygg i sin egen säng

Jag har varit ledig från öppningarna på jobbet i en vecka. Imorgon ska jag öppna igen.

Kvällen har varit som vanligt, och jag gick och lade mig relativt tidigt, vid halv 11-11, men med den skillnaden att den kroniska oron som legat över mig varje natt under hela gymnasiet var tillbaka. Överspända käkar, omkringvridande mellan lakanen, ihärdigt lyssnande på klockans sekundvisare för att försöka få bort tankarna från mina egna hjärtslag.


Vid halv 1 kom jag på vad det var och bröt ihop. Löningshelg. Utanför mitt fönster hade det rört sig, och rörde sig alkoholpåverkade människor som var högljudda och skrek kontinuerligt. På två röda sekunder blev den underliggande oron en gråtattack när alla minnesfragment kom tillbaka från den där morgonen i butiken med de två unga killarna som... ah. Jag kommer fortfarande ihåg alla drag i de bådas ansikten, vad de hade på sig och vad de sa.

Jag trodde inte att jag blev så rädd att det skulle komma tillbaka på det här sättet när jag hört människor som befann sig i samma tillstånd som de var, men tydligen.
Det bara smällde till och så var jag mentalt tillbaka i butiken och återupplevde allt igen.

Att vänta på att livet ska bli bättre, eller gå runt med tanken "efter det där, då kommer det bli bättre!", som jag gjorde, "efter studenten, då blir det lättare!". får man inte göra. Det blir inte lättare automatiskt bara för att något man gjort som varit svårt tagit slut, andra prövningar kommer som man måste övervinna, och jag antar att det är det som är meningen. Det finns ingen ekvation för innehållet i ett liv, det kommer alltid att vara en föränderlig variabel.


Jag ska till jobbet om några timmar, men först måste jag försöka lugna ner mig, vilket jag försökt göra med det här inlägget, och intala mig själv att det som hände för några veckor sedan inte nödvändigtvis kommer hända igen.

Egentligen borde det här inlägget hamna bland de andra som jag inte velat publicera på internet, men man måste få vara rädd i skrift.
RSS 2.0