Bakning

Imorgon blir det bakning! Ska baka några nyttiga mellanmål som man kan äta mellan de riktiga måltiderna. Har dessutom bestämt mig för att börja springa i intervaller när jag löptränar =)

Hittade några recept på ifrom.se som jag ska testa

Fibermuffins med blåbär

Snällt mellanmål för mage och smaklökar. Energi per muffins: 213 kcal

Ca 15 st
2 dl socker
¾ dl druvkärneolja
2 ägg
4 dl lättfil
2½ dl vetemjöl
1 tsk salt
2½ tsk bakpulver
4 dl fiberrika flingor
100 g katrinplommon
100 g blåbär

Tillagning
Vispa socker och ägg vitt och pösigt. Rör i olja, lättfil, vetemjöl och bakpulver. Rör ner flingor, hackade katrinplommon och blåbär. Lägg papper i små muffinsformar och fördela smeten till 15 små muffins. Grädda i 190 grader i 20 min. I varmluftsugn i 180 grader i 20 min.

 

Och...

 

Sommarhallonkaka

Fruktigt mellanmål att njuta året runt. Energi per bit: 106 kcal

6 st
1 ägg
40 g socker
30 g marsipan
40 g vetemjöl
½ citron

Fyllning:
100 g hallon
1 tsk socker

Garnering:
Florsocker
Hallon

Tillagning
Vispa ägg och socker i 10 minuter. Riv marsipanen fint och rör ner den. Vänd ner vetemjöl tillsammans med rivet citronskal och -saft. Fördela smeten i smorda kakformar (eller i en stor) och baka antingen i 10 minuter i 200 grader eller i 30 minuter i 180 grader om den är stor. Dela kakan i två bottnar när den har svalnat och bred på mosade hallon rörda med socker mellan bottnarna. Sikta florsocker över kakan, dela och garnera med färska bär.

 

Så imorgon blir dett till att sätta igång ugnen =)

RSS 2.0